page-header

Konsultacje indywidualne

W IV w. p.n.e. Arystoteles stwierdził: WYBITNA MOWA JEST JAK DOJRZAŁE WINO. Co miał na myśli? To, że dobre przemówienie nie powstaje z dnia na dzień. Wymaga czasu, zaangażowania i treningu. 

Gdy pracujemy indywidualnie z Klientem, każde wystąpienie przygotowujemy w pięciu etapach:

ETAP 1. INWENCJA

Na tym etapie:

  • określamy cel i temat wystąpienia,
  • wspólnie szukamy ciekawych przykładów i silnych argumentów, które potwierdzą postawioną tezę.

 
Mówcy często ulegają wrażeniu, że ich wystąpienie ma być czysto informacyjne. Dopiero po dłuższej rozmowie wychodzi na jaw główne przesłanie: przekonać słuchaczy, że warto stosować dane rozwiązania, zmienić postawę, przedstawić nowe, ambitne cele i  sposoby dotarcia do niego. Okazuje się więc, że tak naprawdę chcemy zachęcić słuchaczy do konkretnego działania! I zamiast czystej informacji, która nie motywuje, potrzebny jest jednoznaczny apel. Trzeba zatem wzmocnić przekaz odpowiednimi argumentami!

Z doświadczenia wiemy, że dla wielu mówców wybór przesłania, tematu i zebranie właściwych informacji to duże wyzwanie. Trudność bierze się stąd, że z jednej strony mówca chce powiedzieć jak najwięcej, a z drugiej nie potrafi ocenić, co będzie wartościowe i interesujące dla słuchaczy. 

ETAP 2. ORGANIZACJA 

Na tym etapie: 

  • selekcjonujemy wszystkie zebrane informacje, 
  • układamy je w logiczną, przejrzystą całość (wstęp, rozwinięcie, zakończenie),
  • formułujemy rozwinięcie tak, aby pojawiły się w nim jasno sformułowane wątki,
  • szukamy pomysłu na efektowny początek i zakończenie wystąpienia,
  • wszystkie zbędne informacje odrzucamy.

To bardzo bolesne zadanie. Bardzo często nasi Klienci mają już pewne wyobrażenie co do treści swojego wystąpienia. Z różnych powodów zależy im, aby znalazły się w nim dodatkowe informacje czy idee.
To zrozumiałe, bo przecież to ich wystąpienie, to oni są jego autorami. 

Naszym zadaniem jest pokazać Klientowi, jak to wspiera jego przesłanie i jak może być odebrane z perspektywy słuchacza. Słuchacze intuicyjnie bardzo szybko wyczuwają, że coś nie pasuje do reszty. Zaczynają się wtedy zastanawiać, co autor chce im właściwie przekazać. Gdy jakakolwiek treść nie ma związku z postawioną tezą, może to zniszczyć cały, mozolnie wypracowany efekt. Ze zgromadzonego materiału wybieramy tylko to, co najważniejsze i najbardziej wartościowe oraz to, co pomoże mówcy osiągnąć zamierzony cel.  Ponadto, selekcja materiału pozwoli zmieścić się w czasie lub dostosować wystąpienie do formatu. Inaczej wygląda wystąpienie w debacie, inaczej gdy jest się samemu wobec słuchaczy.

ETAP 3. STYL, UTRZYMANIE UWAGI I BUDOWANIE RELACJI

Na tym etapie dbamy o to, aby wystąpienie wprawiało słuchaczy w dobry nastrój bądź wzruszyło ich. Trudno bowiem utrzymać uwagę słuchaczy bez wywołania emocji!

Szukamy wciągających  historii, anegdot, ciekawych skojarzeń, barwnych metafor, intrygujących
i pobudzających pytań, zaskakujących zwrotów akcji. Tak, żeby treści były ważne i zrozumiałe dla odbiorców, żeby styl obył odpowiedni i żeby relacja miedzy słuchaczami a mówcą sprawiała, że będzie on słuchany z większym zaangażowaniem.

ETAP 4. UTRWALENIE

Arystoteles radzi: „Nie wyobrażam sobie mówcy, który mówi z kartki”. O tym samym mówi inne powiedzenie: „Albo masz partyturę w głowie, albo głowę w partyturze”.

W historii nowożytnej znane są przypadki, gdy wybitne mowy były wygłaszane z kartki. Robił tak Churchill, Jan Paweł II czy Steve Jobs. W świecie biznesu ceni się jednak autentyzm i bezpośredni kontakt. Dlaczego? Ponieważ kurczowe trzymanie się kartki ogranicza swobodę mówcy i odbiera mu ekspresję wypowiedzi. Gdy mówimy z głowy, łatwiej jest skoncentrować się na słuchaczach, obserwować ich zachowania oraz adekwatnie na nie reagować.

Z tych właśnie powodów pomagamy przyswoić mówcy najważniejsze punkty wystąpienia. Dzięki temu mówca płynnie przechodzi z jednego wątku do drugiego. Lekko pokonuje opór słuchaczy, zjednuje ich, otwiera i budzi zaufanie.

Jest to możliwe dzięki różnym próbom i nagraniom. Liczba powtórzeń zależy od zaawansowania mówcy oraz jego gotowości do wytrwałej pracy. W razie potrzeby szukamy również kół ratunkowych. Tworzymy tutoriale, które pomagają prezenterowi zachować właściwą kolejność i logikę wypowiedzi, a także przypominają, jakie treści winny bezwzględnie pojawić się w wystąpieniu.

ETAP 5. WYGŁOSZENIE

Na tym etapie doskonalimy formę wystąpienia:

  • pracujemy nad gestami, postawą, mimiką, tonem i tempem wypowiedzi, 
  • dbamy o to, aby z dramaturgią i entuzjazmem rozpocząć wystąpienie, 
  • doskonalimy ekspresję, aby mowa brzmiała różnorodnie i naturalnie,
  • szlifujemy akcent i pauzę, by podkreślić najważniejsze fragmenty,
  • uczymy się wyrażać i wywoływać emocje pauzą, uśmiechem, dynamiką.

Ludwig van Beethoven mawiał tak: „Jeśli pomylę nutkę podczas wykonywania utworu, to nic nie znaczy. Jeśli gram bez pasji, jest to niewybaczalne!”. Dlatego szukamy takich form wyrazu, które są dopasowane do naturalnego potencjału mówcy oraz podnoszą jego kompetencje na wyższy poziom.

PODSUMOWANIE

W indywidualnej pracy z naszymi Klientami, kierujemy się tym, że profesjonalni mówcy: 

📝 mają atrakcyjny przekaz (potrafią wybrać ciekawy temat i wzbogacić go swoim doświadczeniem),

🎭 chcą przećwiczyć różne elementy wystąpienia, 

🎤 lubią scenę, budując w sobie poczucie pełnienia ważnej (DLA SIEBIE) i wartościowej (DLA SŁUCHACZY) misji.

Zapraszamy Cię do współpracy. Pomożemy Ci odnaleźć się w roli mówcy oraz przygotować wystąpienie, które będzie smakować słuchaczom jak dojrzałe wino!